1440 minutter

August 28, 2019

Publisert av

Et døgn har 24 timer. 1440 minutter.

 

Alle får like mange, ingen mer eller mindre.

 

Og en hverdag etter den andre, flyter de forbi oss.

 

Dersom vi ikke blir bevisste på hva vi bruker hverdagen på, ting vi ønsker å skape rom for, fylles den lett opp av mye annet. Tiden går, enten vi vil eller ei, og når dagen er omme, sitter vi kanskje å tenker på alt som skulle blitt gjort, men som vi ikke fikk tid til. Men kanskje i morgen? Neste år?

 

Ønsker vi å sette nye rutiner, gode vaner, og føle oss bedre, så kreves det at vi bevisst lager plass til det i hverdagen. At vi setter oss ned, ser igjennom uka og måneden som er foran oss, og lager en klar plan.

 

Skaper rom. Prioriterer. Det er ingen andre som vil gjøre dette for deg.

 

Har du kanskje noen nyttårsforsett du har glemt av? Noen tanker om hvordan året 2019 skulle bli? Det er ikke for sent, og på mange måter ser jeg på høsten som en ny sjanse, en ny start til å komme i gang.

 

Mennesker som ser ut til å mestre kunsten å lage gode rutiner, har følge tips til oss:

  • Planlegg uka di i forveien, skap rom til det du ønsker 

  • Tillatt deg selv å prioritere egen helse og velvære

  • Unngå en "alt eller ingenting - mentalitet". Litt er bedre enn ingenting, og en dårlig dag vil ikke ødelegge hele uka di.

 

Det er absolutt ikke egoistisk å sette av tid til det du ønsker og trenger, men heller en tjeneste du gjør for alle rundt deg. Når du har det bedre med deg selv, er du også kjekkere å tilbringe tid sammen med. Ting blir gjerne litt lettere. Lunta litt lengre. Pusten litt dypere.

 

 

 

 

Står yoga på listen over ting du ønsker å få tid til, kan du se på timeplanen vår her.

 

Nå begynner vi også med helgeklasser, lørdager kl. 9-10.30 - en fin start på helga ♥

 

 

Noen av fordelene med yoga om morgenen er:

 

  • Du setter tonen for resten av dagen. Hvordan du starter morgenen din har stor innflytelse på hvordan resten av dagen blir. Setter du av tid til litt stillhet, oppmerksom tilstedeværelse, og bevegelse, er sjansen stor for at du tar med deg denne roen videre ut i dagen din. Dette kan gjøre deg bedre rustet til å møte eventuelle utfordringer og stressende situasjoner. Det samme gjelder pusten din. Ved å fokusere på pusten i begynnelsen av dagen, vil du lettere holde dette fokus også videre, og kanskje puste litt saktere og mykere igjennom dagen.

 

  • Flere sunne valg. Den oppmerksomme tilstedeværelsen du etablerer, kan oppmuntre til flere sunne valg igjennom hele dagen. Kanskje vil du kjenne bedre hvilken mat kroppen synes det er godt å få påfyll av, og bli mer oppmerksom på hvordan søvn, tanker og kommunikasjon med andre påvirker deg både fysisk og mentalt.

 

  • Forbedrer kroppens funksjoner, som fordøyelse og immunforsvar. Kroppen produserer et stress-hormon kalt «kortisol» på morgenen for at du skal våkne og få en liten «boost». En stressende morgen vil øke dette nivået enda mer, som i det lange løp ikke er bra. En myk start på dagen med litt Yoga vil senke dette nivået, og la kroppen skifte til ro/hvile modus. Da får kroppen tid til å fokusere på viktige ting som å jobbe med fordøyelsen, immunforsvaret og stimulerer de indre organene. Kroppens funksjoner og hormonproduksjon kan gjenfinne balansen, en helsefordel både for hodet og kroppen.

 

  • Redusert behov for kaffe. Yoga kan virke både beroligende og stimulerende. Du masserer de indre organene, får i gang fordøyelsen, øker blodsirkulasjonen, tøyer og lager plass i lunger, muskler og ledd; du vekker rett og slett opp «systemene» i kroppen. Humøret kan også bli betydelig bedre :) Kanskje føler du ikke behovet for å drikke så mye kaffe, resten av dagen.

 

  • Tid til deg selv. Har du ofte ambisjoner om å gjøre Yoga – men så tar hverdagen over? Da kan en morgenpraksis være veldig fint. Sett vekkerklokka på en halvtime tidligere, og sett av litt tid til deg selv. Og hvis du begynner senere på jobb, kan du gjøre Yoga på YamYoga først :) Det gir en god følelse og kan være lettere å fullføre - når du får praksisen unnagjort tidlig. På denne måten er du allerede ferdig før du skal på jobb, skole, eller gjøre ulike ærender, og trenger ikke tenke på når du skal få tid til yoga – resten av dagen. En disiplinert praksis kan også gi økt selvfølelse.

 

  • Bli bedre kjent med kroppen og sinnet. En morgenpraksis gjør deg mer oppmerksom på hvordan handlingene utenfor yogapraksisen din, påvirker deg. Føles kroppen tung, er det en mulighet for at du har spist litt for mye eller for sent kvelden før, og kroppen ikke har fordøyd maten ordentlig. Er kroppen trøtt og vond, har du kanskje presset deg selv litt for hardt i hverdagen og trenger tid til å hvile. Er hodet fiksert på en spesiell tanke eller bekymring, vet du at det er på tide å lytte og gjøre noe med saken.

 

  • Bedre holdning. Gjennom yogapraksisen blir du mer bevisst kroppsholdningen din, noe som du kan ta med deg inn i resten av dagen... Kanskje begynner du å legge merke til når du sitter/går med dårlig holdning, og kan rette deg selv litt opp. Dette forebygger nakke- og ryggskader, og er en fin vane å ta til deg.

 

 

Fordelene er mange, og disse vil du merke uansett om du praktiserer mest på morgenen, dagen, eller kvelden. Det viktigste er å få jobbet inn en vane som gir deg pusterom i hverdagen, enten dette er 10 minutter hjemme, eller på en klasse hos oss.

 

 

 

Please reload

Publiserte innlegg

En lærer, mentor og venn

September 6, 2019

1/10
Please reload

Siste innlegg

September 25, 2019

Please reload

Arkiv