Kom i gang nå ♥︎

August 13, 2019

Publisert av

Et nytt semester betyr starten på nye, gode vaner - for mange av oss.

 

Vi føler oss håpefulle, starter med "nye blanke ark" og dette kan gi oss litt ekstra motivasjon til å gjøre noe som vi kanskje har gått og tenkt lenge på å gjøre.

 

Kanskje er du klar for å prøve noe nytt, ta opp tråden igjen eller fordype deg i noe du allerede kan.

 

Er du ny til yoga, kan det bety at tiden nå er inne for å prøve din første yogaklasse. Vurderer du dette, er du i samme båt som mange andre. Vi ser at antall nybegynnere øker både i august og i januar måned, og flere ønsker å finne ut hva yoga egentlig er for noe, og prøve det ut.

 

 

Det finnes flere måter å starte yoga på. Noen velger å gå rett på åpne drop-in klasser (første klasse får du gratis ved å lage deg en profil her), noen lærer litt hjemme og mange velger å gå på et kurs hos oss.
 

Basic-kursene våre er midt i blinken for deg som er helt eller ganske ny, og har lyst til å lære dynamisk yoga. 

Klassene har et behagelig tempo hvor vi blir kjent med posisjoner og øvelser steg for steg. Du får god oppfølging av læreren, tid til å stille spørsmål, og læreren kan tilpasse praksisen til deg - dersom du for eksempel har ulike plager/vondter som det er viktig å ta hensyn til.


Her starter vi helt fra begynnelsen, og går gradvis frem. Vi tar utgangspunkt i at du er ny, og du lærer det mest grunnleggende før du blir introdusert til flere ulike yogaposisjoner litt etter litt. 

 

Etter en runde vil du ha en god forståelse for hva yoga er, og nok erfaring til å være med på drop-in klasser, workshops og i tillegg kunne nok til å gjøre yoga hjemme.

 

 

Vi opplever at mange kommer til yoga for å lære å finne mer ro i kropp og sinn. Andre har ulike skader eller kroniske smerter som kjennes utfordrende i hverdagen. Derfor har vi semesterkurs i Medisinsk Yoga - MediYogaforAlle. 

Medisinsk yoga er en forskningsbasert, terapeutisk yogaform med en dyptvirkende, helsebringende effekt. Den hjelper oss å ha det bedre med oss selv og gi mer slipp både fysisk og mentalt. Slik frigjør vi ressurser til å holde oss friske eller til å bli friskere ved sykdom.

 MediYoga lærer deg det viktigste du kan gjøre for helsa di - å stresse ned! Les mer her.


 

 

 

Yoga er en praksis som drar oss ned igjen til det som skjer her og nå. Vi tar en liten pause fra det å alltid være "på" og øver oss på å bare "være". Dette kan vi gjøre både i stillesittende/liggende øvelser, og i mer aktive dynamiske bevegelser både liggende, sittende og stående.

Vi skal ingen steder, det er ingen konkurranse, det er ingenting vi skal prestere - fordi vi er bra nok som vi er. Det er derfor vi kaller det å praktisere - å øve (istedenfor at vi trener til noe).

 

Yoga handler om å bli kjent med oss selv, ta oss tid til å lytte til kroppen. Vi presser oss aldri inn i posisjoner som kroppen ikke er klar for, men lærer oss å kjenne etter og samtidig utfordre vår egen tankegang og grenser. Ikke minst lærer vi oss å puste, stresse ned og komme oss litt ut av hodet som flyr hit og dit, og heller ned i kroppen. Yoga er absolutt ikke noe alvorlig, og det er ingenting som er om å gjør.

 

Les mer om hva yoga er i vårt blogginnlegg her, og les mer om hva yoga ikke er i vårt blogginnlegg her :)

 

Yoga er veldig variert, og spenner seg fra veldig fysisk krevende øvelser for deg som liker å svette mye, til en helt stille, meditativ praksis som kan bidra til rehabilitering og til å dempe uro, stress og smerter.

 

Vi har derfor en innholdsrik og variert timeplan med klasser og kurs for alle, slik at du kan finne de klassene som passer best for deg ♥
 

Du finner også gode klasse-beskrivelser på nettsiden vår, og ta gjerne kontakt om du trenger hjelp til å velge klasser/kurs.

 

Påmelding via bookingsiden vår.

 

 

I tillegg til å stresse ned, få bedre kontakt med kroppen og komme i bedre form, kan du igjennom å gjøre yoga oppleve:

økt selvfølelse, tilfredshet, tilstedeværelse, bedre konsentrasjon, økt tålmodighet, større bevegelighet, økt balanse og generell kropps-kontroll og bli sterkere både i kroppen og hodet. I tillegg kan yoga ha en forebyggende effekt på sykdommer, skader og fysiske og mentale plager.

 

Trenger du litt ekstra motivasjon for å komme i gang, se videoen under:

 

 

Og dersom du tror yoga kun er for de som allerede er fleksibel eller kun for visse typer mennesker, tro om igjen! Yoga er for absolutt alle. Du kan lese blogginnlegget vårt om dette - her.

 

Kan du puste, kan du praktisere yoga ♥

 

Nøkkelen til å starte med en ny god vane som yoga, er å finne ut hvordan du kan integrere den inn i hverdagen din. Sett av tid til i løpet av uken din til å komme på en klasse eller et kurs, og hold deg til dette.


Er du allerede erfaren er kanskje tiden inne for å sette av en fast tid hver dag, der du gjør yoga. Gi deg selv et løfte om å gjøre yoga i minst 10 minutt hver dag, finn et tidspunkt som passer best (gjerne om morgenen eller kvelden) og et fast sted hjemme der du har plass til matta di og kan gjøre litt yoga. Bruk disse 10 minuttene på å puste, lande.. og så gjør noen av favoritt-posisjonene dine, ku/katt, hunden og kanskje noen solhilsner. 10 minutter har vi alle tid til i løpet av en dag, og mest sannsynlig vil disse minuttene bli noe du gleder deg til - en tid der du kan samle deg og komme litt ut av hodet. 

 

Motivasjonen er på topp ved begynnelsen av et nytt semester og det kan derfor føles lettere å sette slike nye vaner nå, enn ellers i året. Ved å starte nå, og holde deg selv til dette i tiden fremover vil det også bli litt lettere å beholde vanen når tiden er hektisk og vanskelig.For det er jo da vi trenger yoga aller mest.


Når hverdagen drar oss i alle retninger, og vi glemmer av å puste og ta et steg tilbake. Da vil du være glad for at du startet allerede nå ♥

 

 

 

 

Please reload

Publiserte innlegg

En lærer, mentor og venn

September 6, 2019

1/10
Please reload

Siste innlegg